Les participacions preferents és
un valor financer complex i de risc elevat; no té dret a vot; té caràcter de
perpetuïtat; té una rendibilitat no garantida, és a dir, si ha beneficis hi ha
rendibilitat i si no hi ha, no es cobra res. Malgrat que es diuen “preferents”
la única preferència real i efectiva és que en cas de fallida cobrarien abans
dels accionistes. Respecte als diners dipositats inicialment per recuperar-los
caldrà vendre la participació i, és molt possible, que en unes condicions molt
diferents respecte a la primera compra.
· Milers de ciutadans esta vivint una
situació clarament injusta, un drama social, que ha estat provocada per
aquelles entitats financeres que van comercialitzar uns productes financers, en
el millor dels casos, a persones que no tenien un perfil per contractar aquest
producte financer i, en gran part dels casos, a persones que no van rebre la
informació necessària per avaluar el que estaven contractant i les
conseqüències que es podien produir.
· Les
organitzacions de consumidors i usuaris de banca calculen que a Catalunya hi podria haver unes 300.000 persones afectades i 1.000.000 a tota Espanya.
· Molts
d’aquests ciutadans es van adonar que tenien un problema quan van necessitar
els diners al llarg del temps. Es van donar compte, quan van anar a buscar els
seus diners al banc, que els seus estalvis havien perdut entre un 20 i un 30
per cent i, en alguns casos, fins i tot en un 60%.
· El primer responsable d’aquesta
situació són aquelles entitats financeres que van comercialitzar aquests
productes financers en les condicions que ho van fer. Per això, apel·lem a la responsabilitat social d’aquestes entitats financeres perquè donin una solució als seus
clients, que van dipositar els seus estalvis i que van confiar amb ells.
· El segon responsable són
aquelles organismes (Banc
d’Espanya i Comissió Nacional de Mercats de Valors) que tenien la missió de controlar i supervisar la
contractació d’aquests productes financers i la realitat ens demostra que no ho
van fer.
Hem de recordar que la comercialització d’aquests productes es va dur a terme entre els anys 2006 i 2010. Si s’hagués actuat en aquell moment, la intervenció
hagués estat molt més efectiva i es podria haver evitat moltes de les
situacions que ara lamentem. Era més fàcil actuar abans de subscriure el contracte que no pas ara que
els contractes ja estan signats i desplegats els seus efectes.
· El tercer responsable és l’autoritat de consum
a Catalunya, és a dir, la Generalitat de Catalunya i l’Agència Catalana de
Consum. Era exigible una actitud més proactiva en defensa dels consumidors
catalans quan es comercialitzaven aquests productes, és a dir, entre els anys
2006 i 2010 (etapa del Govern tripartit de la Generalitat).
· Al PP Català de Sant Vicenç dels Horts
volem treballar per tots els afectats de forma directa, i trobar solucions
legals, des de la responsabilitat, donant suport en tot allò que siguin mesures
legals i que garanteixin els seus drets, que realment contribueixin a la finalitat que tots ens uneix: solicitem
que aquests senyors que han estat enganyats recuperin els seus diners, que és
el que es mereixen.
Com annex s’adjunta
la Moció 99/IX del Parlament
de Catalunya sobre la defensa
dels drets dels inversions individuals afectats per la comercialització
irregular de participacions preferents
a) Manifesta la
seva reprovació a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) per
l’omissió dels seus deures de supervisió, control i regulació de la
comercialització de les participacions preferents a inversors individuals.
b) Manifesta la
seva reprovació a l’actuació de les entitats financeres que han comercialitzat
productes com les participacions preferents a inversors individuals que tenien
un perfil que no es corresponia amb el perfil de client susceptible de
contractar aquest tipus de producte financer.
c) Insta el
Govern de la Generalitat a fer les gestions pertinents davant el Govern de
l’Estat perquè coordini amb la CNMV la revisió general dels tests de conveniència,
amb la finalitat de verificar que el contracte de subscripció de participacions
preferents, o de qualsevol altre producte financer de risc, s’ajusti al perfil
de risc del contractant, i perquè, en els casos en què el producte no fos
adequat al perfil de coneixements sobre productes financers del contractant o
no s’adeqüés als riscos que manifestava estar disposat a assumir, prengui les
mesures correctives pertinents. L’esmentada revisió dels tests, per a garantir
l’objectivitat dels resultats, hauria d’ésser portada a terme o supervisada per
un organisme independent.
d) Insta el
Govern de la Generalitat a fer les gestions pertinents davant el Govern de
l’Estat perquè insti la CNMV a complir en el futur amb majors garanties les
funcions que li atribueix la legislació en matèria de comercialització de
productes financers a inversors individuals i perquè posi en pràctica totes les
mesures necessàries perquè les entitats financeres puguin aplicar amb major
rigor les normes de conducta que estableix el títol VII de la Llei 47/2007, del
19 de desembre, per la qual es modifica la Llei 24/1988, del 28 de juliol, del
mercat de valors.
e) Insta el
Govern de la Generalitat a fer les gestions pertinents davant el Govern de
l’Estat perquè insti el Banc d’Espanya a promoure les accions necessàries
perquè es faci efectiva la devolució del capital inicial a les persones que van
subscriure participacions preferents en plena vigència de la normativa europea
MiFID (directiva relativa als mercats d’instruments financers) i que han
presentat un perfil inversor de desconeixement dels productes financers i de
baixa tolerància al risc.
f) Insta el
Govern de la Generalitat a coordinar amb l’Agència Catalana del Consum la
verificació del compliment, per les entitats comercialitzadores d’aquests
productes, de la normativa de consum i de totes les mesures de protecció al
consumidor recollides en el Codi de consum de Catalunya, especialment les
mesures referides a la protecció de persones grans, qualificades com un
«col·lectiu especialment protegit» per l’article 121-3 del dit Codi.
g) Insta el
Govern de la Generalitat i l’Agència Catalana del Consum a actuar com a
mediadores amb les entitats financeres catalanes, amb l’objectiu d’assegurar un
compromís de liquiditat per part d’aquestes entitats per a cobrir les
necessitats financeres immediates, tant objectives com subjectives, dels
consumidors que han contractat participacions preferents, i sol·licitar als
consells d’administració i assemblees generals de les entitats financeres
catalanes el reemborsament immediat del 100% del capital invertit en
participacions preferents als consumidors amb un perfil de risc conservador
(segons l’experiència inversora prèvia, cultura financera i formació) que
buscaven una inversió a termini fix amb capital garantit i que ja hagin
sol·licitat el reemborsament (venda al 100% en el mercat secundari) o les
necessitats dels quals no hagin estat satisfetes amb qualsevol oferta de
bescanvi per altres productes d’iguals o similars característiques de risc
oferts per les entitats, i a intercedir a més davant els òrgans esmentats per
procurar una sortida adequada per a la resta d’afectats que impliqui productes
garantits més líquids i amb un termini de venciment més baix que el que els
correspongui.
h) Insta el
Govern de la Generalitat a obrir expedient a totes les entitats financeres
catalanes que han comercialitzat participacions preferents a inversos
individuals i, si s’escau, a sancionar aquestes entitats financeres catalanes,
en cas de vulneració de la legislació europea, estatal i autonòmica que
estableix els requisits legals per a la comercialització de les participacions
preferents, i insta l’Agència Catalana del Consum, a aquest efecte, a incoar
expedients sancionadors a les entitats financeres denunciades.
i) Insta el
Govern de la Generalitat a elaborar i fer públic un cens autonòmic d’inversors
individuals catalans afectats com a consumidors per la comercialització de
participacions preferents.
j) Insta el
Govern de la Generalitat a prestar a totes les associacions de consumidors que
defensen els drets dels usuaris de les entitats financeres suport i
col·laboració en les actuacions d’informació i orientació als afectats i de
denúncia de les irregularitats comeses en les relacions de consum en la fase de
contractació i comercialització de productes com les participacions preferents.
k) Insta el
Govern de la Generalitat a posar a disposició de les persones afectades per la
comercialització de participacions preferents els serveis de l’Agència Catalana
de Consum, en col·laboració amb les entitats de defensa dels consumidors i
usuaris de banca, per tal que puguin rebre la informació, l’orientació i
l’assessorament necessaris.
l) Insta el
Govern de la Generalitat a informar tots els grups parlamentaris del compliment
de totes les mesures que impulsa aquesta moció.
Humbert Palafoll
Portaveu PP Català a Sant
Vicenç dels Horts